برایِ دیدنِ تارنمایِ شورایِ ملی‌ ایران و حمایت از منشورِ پیشنهادی در صورتِ تمایل، خواهشاً رویِ تصویرِ بالا کلیک کنید

۱۳۹۲ خرداد ۲۴, جمعه

هشتاد سال پیش در چنین روزی حماسه راستین ۲۵ خرداد رقم خرد - اما امروز در کجای تاریخ ایستاده ایم ؟


به یاد دارید امروز چه روزی ست؟
روز حماسه یِ سیاسی ؟ روزی که بنفش شده ایم و میخواهی حماسه خلق کنیم؟ نـــه !

این روز سالروز 25 خرداد (1315ش)؛ است که در چنین روزی حماسه یِ راستین در ایران نمود پیدا کرد ، حماسه یِ سترگ فرهنگی برای بهروزی ملت زنگار زده و تحمیق شده
در این روز :
"آموزش اجباریِ تحصیل بزرگسالان در ایران بدستور شهریار فقید ایران رضاشاه بزرگ آغاز شد"

پس از دستور رضاشاه بزرگ، وزارت فرهنگ ایران (آموزش و پروش، فرهنگ و علوم، ارشاد و هنر) 25 خرداد 1315 (15 ژوئن 1936) در سراسر کشور اقدام به ایجاد کلاس درس برای آموزش بزرگسالان کرد و شرکت در این کلاسها را (در مناطقی که کلاس دایر می شد) برای اتباع 18 تا 40 ساله که خارج از مدارس بودند اجباری اعلام داشت. این کلاسها به مدارس اکابر (بزرگسالان) شهرت یافته بود. کار مدارس بزرگسالان که در آنها روزنامه رایگان هم توزیع می شد با یک وقفه کوتاه در اوایل اشغال نظامی ایران و بویژه به سبب شیوع بیماری تیفوس از سر گرفته شد و کاملاً رایگان بود.

ایران نوین وامدار اوست ، پس از 1400 سال از گذشت شهریگری ایرانشهر این مرد دوباره مفهوم ملت-دولت که از آن به عنوان مدرن نام میبرند را زنده کرد. «فرهنگ ملی / زبان ملی / دولت ملی»

پهلویسم به معنای سکولاریسم، مدرنیسم و نشنالیسم باید پاس نگاه داشته شود زیرا که این سه ویژگی نیک مشخصه ایست برای این پرانتز آبی در تاریخ ایران که دوست و دشمن بر آن صحه میگذارند .

هم میهن امروز پس از چند دهه در کجای تاریخ ایستاده ایم؟

بگذریم ... فضا چقدر روحانی شده امروز! احساس نمیکنید؟!

نویسنده = آوش خرمدین