برایِ دیدنِ تارنمایِ شورایِ ملی‌ ایران و حمایت از منشورِ پیشنهادی در صورتِ تمایل، خواهشاً رویِ تصویرِ بالا کلیک کنید

۱۳۹۱ بهمن ۲۵, چهارشنبه

متن فارسی ترجمه شده گفتگوی شاهزاده رضا پهلوی با شبکه فرانسوی BFMTV


Reza Pahlavi - Interview with BFMTV



ترجمه زیر توسط یکی از هموطنان عزیز( شهریار مترجم مدنی ) در :
اختیار ما قرار گرفت که تقدیم خوانندگان عزیز می گردد
-----------------------
با خوشنودی اعلام میکنم که مهمان امشب برنامه ما، شاهزاده رضا پهلوی هستند ولیعهد ایران پسر ارشد 
اعلیحضرت شاهنشاه ایران. اعلیحضرت شاهنشاه ایران که برکنارشد. با خیر مقدم و شب بخیر به شما. قبلا از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و از حضورتان در اینجا سپاسگزاری میکنم؛ شما در ایالت واشینگتن زندگی میکنید 

مجری: آیا شماقصد دارید که با پیوستن تمامی گروههای دموکراتیک بتوانید در ایران حکومتی پارلمانی تشکیل دهید:
الان که شما در پاریس هستید مایلید که این پیام را به گوش تمامی اروپایی ها برسانید. درست است که باید به لیبیا و سوریه اندیشید، ولی نخست باید به فکر مردم ایران بود و نباید 
 ایرانیان را فراموش کرد؟
شاهزاده رضا پهلوی : بلی کاملا، من به این باورم که ایران کشوری است که همه چیز در انجا به سرعت و ناگهانی شروع شد و فکر میکنم که خاتمه این شورشها در ایران بزودی به اتمام خواهد رسید ودر تمامی مناطق ایران آرامش و صلح جایگزین خواهد شد
مجری: ما دیدیم که در کشورهای عرب چه اتفاقی افتا د. البته ایران کشور عربی نیست ولی مسلمان است. مردم در خیلی از شورشها بطور کلی سرکوب شدند که تصاویرش را دیدیم .پس تصور امروزتان چیست؟


شاهزاده: بلی این شورشهایی که حاصل کار عربها نامیده میشود از ایران سرچشمه میگیرد. بعد از انتخابات دروغین دوسال پیش در ایران در سال 2009 که به انجام رسید، کشور ما نه تنها جراٌت این حرکتها را ایجاد کرده است بلکه در بوجود آمدن آنها موثر هم بوده است. من به این باورم که در منطقه تآثیر مثبتی گذاشت و این نسل امروز حاضر به قبول کردن هیچ نوع دیکتاتوری نیست و خواستار این است که درامور جامعه مشارکت کرده و آزادی میخواهند. چیزی که توانستیم مشاهده کنیم این بود که کمک دولتهای غربی در بر اندازی این رژیم ها بی اثر نبوده است. باید بدانیم وقتی سروکارمان با رژیمی است که کارش سرکوب کردن مردم است بدست آوردن آزادی بدون حمایت از دولتهای دیگر مشکل است.
ولی روی این موضوع تاکید بسیاری میکنیم.
مجری: شما خواستار این شدید که سازمان ملل شکایتی را در رابطه با علی خامنه ای به دادگاه قضایی مربوطه ارایه کند .چرا علی خامنه ای و نه احمدی نژاد
شاهزاده: زیرا علی خامنه ای مسئولیت تمام قوه ها را در دست دارد و به عنوان ولی فقیه شخصی که مسئول جنایت و نقض حقوق بشر و کشتار زنجیره ای در ایران است. در سواحل عاج همچنین شکایتی بر ضد لورنتبایگو، شد چون ایران امضاء کننده قرارداهای روم نیست بناچاراز طریق سازمان ملل باید اینکار بر علیه خامنه ای انجام شود.
مجری: به نظر شما این موضوع دولت ایران را نگران میکند؟
شاهزاده: از نظر ما ایرانیان باید کارهای بسیاری انجام شود و توجه دنیا را به این موضوع جلب کنیم که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود و برای ایرانیان این بیش از همه چیزمهم است. بعضی از دولتها سعی کرده اند که از زیر این مسئولیت شانه خالی کنند و روزی باید جوابگو باشند. و به این طریق باید دانست که تحریمهای سیاسی و اقتصادی باید به خاطر عدم رعایت حقوق بشر توسط رژیم باشد.
مجری: تحریم هایی هم بر ضد اشخاص صورت گرفته است. ما بیشتر تحریمهایی در مورد انرژی اتمی میبینیم و امروز یک حادثه در شهر مسکو پیش آمده است که در گمرک مسکو شخصی را دیده اند با مواد رادیو اکتیو که میخواسته به ایران سفر کند. در این روزها سازمان انرژی اتمی به ایران خیلی مشکوک تر شده. شما چه فکر میکنید؟ دولت ایران از این تحریمها واهمه دارد؟ عکس العمل دولت اسلامی ایران در این تحریمها و فشارها از طرف دنیای غرب چیست؟
شاهزاده: رژیم ایران تا بحال فقط تلاش در تلف کردن وقت داشته و با هرحقه ای از زیر پاسخگویی به سازمان انرژی اتمی در می رود ولی همانطوری که مشاهده میشود فعالیتش برای ساختن سلاح های اتمی ادامه دارد. حال چه پیش خواهد آمد؟ آیا مثل کشورهای افغانستان یا عراق باید پیش رفت یا با کمک ملت ایران؟ من به این معتقدم که روش دوم بهترین و کم هزینه ترین و مشروع ترین است، به نظر من باید تحریم های داخلی منجمله اقتصادی را کمتر کنند و به حمایت از افراد و شخصیتهایی که مبارزه در راه آزادی و دموکراسی می کنند افزود.


مجری: امروز دیدیم که روسیه دولت سوریه را محکوم کرده. آیا این برای رژیم در ایران نگران کننده است که روسیه دولت سوریه را رها میکند؟


شاهزاده: بلی کاملا. رژیم دارد کم کم تنها می شود و حتی دولتهایی که رژیم به آنها اتکا میکند خود را کنار می کشند. واضح است در روحیه آنها تاثیر می گذارد و در هرحال باید در دراز مدت دید که چگونه می شود به طور استراتژیکی عمل کرد و به طوری باید تعادل در منطقه بر قرار شود که توان نفوذ کشورهای چین یا روسیه و امریکا به هم نخورد. بلوک (شرق و غرب) هر دیدی که داشته باشند یک رژیم دموکرات در ایران میتواند کمک بزرگی در راستای حفظ صلح جهانی باشد ضمن اینکه دیگر محدودیتی در قلمرو حفظ این صلح نسبت به بلوک غرب و یا شرق از جانب ایران وجود نخواهد داشت و شامل همه جهان خواهد شد. قبل از دوران جنگ سرد ایران بناچار نگاه بیشتری به غرب داشت، امروزه می توان این دیدگاه را ۳۶۰ درجه تغیر داده ودر نتیجه  تغییر رژیم هیچ خطری یا ضرری برای هیچ بلوکی چه  شرقی و چه غرب نخواهد داشت.
مجری: امروز آمریکایی ها آخرین شهر را بدست خود عراقیان سپرده اند این خبر خیلی خوبی است برای خود عراقیان، ولی بعضی ها می گویند راهی برای نفوذ دولت اسلامی ایران به عراق باز میشود. نظر شما چیست؟


شاهزاده: یقیننا حکومت وقت ایران همیشه می خواسته چه در امور افغانستان و چه در امور عراق دخالت کند، بخاطر اهمیت شیعیان در آنجا: ایران می تواند جایگزین نیروهای امریکایی در عراق شود ومی توان مشاهده کرد که خیلی فشارها به دولت عراق از طرف ایران وجود دارد. حالا چطور پیشرفتی عراق خواهد داشت را باید پی گیری کرد. برای همین می گویم اگرفشاری به رژیم ایران وارد شود بخصوص با رفتن طالبان و رژیم صدام حسین در بغداد بهترین کمک به جمهوری اسلامی شده که هیچ تغییری در جهان و حتی در عراق بوجود نیاورده.
مجری: آخرین سوال آیا شما فکر میکنید با سر نگونی جمهوری اسلامی مردم ایران دوباره مشروطه می خواهند که شما شاه آن شوید؟
شاهزاده: این پرسش شما بایستی در رابطه با محتوای نظام باشد تا شکل نهایی آن. البته این بحثی هست که وجود دارد و این ملت هستند که بایستی به این پرسش پاسخ بدهند: آنچه مهم هست ماهیت نظام آینده ایران است که بایستی پارلمانی و سکولاریزم باشد ومن بر این باورم که این همان چیزیست که میتواند ما دموکراسی خواهان را با هم متحد کند، هرچند که ما بیشتر روی اصل سکولاریزم تکیه میکنیم به این دلیل که پس از ۳۳ مشاهده میکنیم  که یک نظام مذهبی استبدادی (تئوکراسی) نمیتواند دموکرات باشد و نکته بعد هم که ما پیرامون آن تفاهم داریم مسئله حقوق بشر است و برای رسیدن به انتخابات آزاد این رژیم باید از بین برود. به همین منظور خواستار سرنگونی این حکومت هستیم و در آخر این ملت خواهد بود که میتواند تصمیم گیری در نوع و محتوای حکومت آینده را داشته باشد آنهم از طریق صندوقهای انتخابات آزاد.