برایِ دیدنِ تارنمایِ شورایِ ملی‌ ایران و حمایت از منشورِ پیشنهادی در صورتِ تمایل، خواهشاً رویِ تصویرِ بالا کلیک کنید

۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

متن فارسی گفتگوی شاهزاده رضا پهلوی با مایک والتر در شبکه CCTV چین





ترجمه اولیه این گفتگو توسط بانو سوگل ایرم و پیام آرین آنرا بازنگری و سپس به مقدار و کیفیت آن افزوزده است. مراحل ویرایش و زیرنویس گذاری توسط پیام آرین انجام شده است، در صورت وجود اشتباهی در ترجمه سخنان این مصاحبه، پیام آرین تمام مسولیت آنرا خواهد پذیرفت. زیرنویس گذاری و ترجمه این گفتگو بدون نظارت دبیر خانه شاهزاده رضا پهلوی صورت گرفته است.
با سپاس از بانو سوگل ایرم
پیام آرین
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
تحریم‌هایی‌ که از سوی ایالت متحده آمریکا روی ایران اعمال شده اقتصاد این کشور رو فلج کرده است.
ولی‌ بنظر نمیرسد که رژیم ایران به واسطه این تحریم‌ها هراسان شده باشد.
آیا زمان زور آزمایی غرب با ایران دارد به پایان می‌رسد؟ 
من مایک والتر از واشنگتن دی سی‌ هستم و این برنامه "هیت" نام دارد. 

در آغاز هفته گذشته بود که پرزیدنت باراک اوباما در سخنرانی‌ سالانه وضعیت کشور یکبار دیگربه رژیم ایران هشدار داد که غرب تلاش ایران برای رسیدن به سلاح اتمی‌ را تحمل نخواهد کرد. 

براک اباما: رهبران ایران بایستی توجه داشته باشند که هم اکنون زمان برای یافتن راه حل دیپلماتیک است، به این دلیل که امروز یک ائتلافی میان گروهی از متحدان وجود دارد که خواستار پایبندی رژیم ایران به تعهداتشان هستند. و ما هم هر چه در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد تا آنها را از رسدین به سلاح اتمی‌ باز داریم.

مایک والتر: اما رژیم ایران بر سر موضع بی‌ اعتنایی به این هشدار‌ها باقی‌ می‌ماند و تنها ساعاتی پس از سخنان باراک اوباما، مقامات جمهوری اسلامی ایران از نصب سانتیریفیوژهای جدیدی برای غنی سازی درصد بالاتری از اورانیوم در تاسیسات اتمی‌ اصلی‌ این کشور خبر را دادند


گویا اتمام حجت‌ها از سوی رئیس جمهوری آمریکا تاثیری ندارند
بنابر این، آیا بالاخره داشتن یک ایران مسلح به سلاح اتمی‌ اجتناب ناپذیر است؟ 
چه گزینه‌هایی‌ برای آمریکا و متحدان آن باقی‌ می‌ماند؟ 

حال در خدمت مهمان این برنامه، شاهزاده رضا پهلوی، پسر آخرین شاه ایران، محمد رضا پهلوی هستیم تا با نظرات و بینش ایشان در این رابطه آشنا شویم. ایشان همچنین یکی‌ از برجسته و شناخته شده‌ترین شخصیت‌های اپوزیسیون ایران هستند. 

مایک والترشاهزاده رضا سپاس از این که در برنامه « هیت » با ما همراه هستیدما الان صحبت‌های پرزیدنت اوباما را شنیدیم و تمایل دارم که نظرات و واکنش شما را در این زمینه بدانم، اما  یک نکته در آن که کمی‌ فرق داشت ( با سخنان پیشین )؛ معمولا وقتی که بیانیه ای از شخص پرزیدنت درسخنرانی‌ سالانه «وضعیت کشور» ایراد میشود، اینگونه است که به دنبال آن تعهد به حمایت از مردم ایران در به دست آوردن آزادی و دموکراسی در کشورشان نیز بیان میشود. اما درسخنرانی اخیر رییس جمهوری امریکا در همین هفته گذشته چنین چیزی نشنیدیم. آیا فکر می‌کنید این یک نشانه‌ از تغییر در سیاست امریکا میباشد که سعی‌ در نزدیک شدن به رژیم ایران دارد؟ یا اینکه ما داریم اشتباه تعبیر می‌کنیم؟ نظر شما چیست؟ 


شاهزاده رضا پهلوی: خب تفکری که من همیشه صاحب آن بودم این است که اتفاقی‌ که ۳۴ سال پیش در ایران رخ داد، روی کار آمدن یک عده‌ کسانی‌ بود که خواستار یک ایدئولوژی خاص بودند و این به هیچ وجه ربطی‌ به خواسته قلبی مردم ایران و خود آنچه که ایرانیت در بر میگیرد، نداشته است . 

وقتی‌ که از سران ممالک مختلف از جمله رئیس جمهور‌های آمریکا می‌شنوم که می‌گویند «ایران» خطر تهدید کننده است. من قبل از هر چیز پیشنهاد می‌کنم که این جمله را تصحیح کنند به « این رژیم » یک خطر تهدید کننده است. ایران هیچ گاه خطر تهدید کننده نبوده. در واقع ایران همواره یک کشور صلح دوست و از قرن‌ها پیش کمکی‌ برای جامعه جهانی‌ بوده است. تلاش برای رسیدن به یک توافق خردمندانه برای امکان همزیستی‌ با این رژیم بیهوده است، بگذارید بگویم چرا. 

ماهیت، موجودیت و هدف این رژیم، صادر کردن یک ایدئولوژی دینی می‌باشد. و برای اینکه بتوانند با داشتن این ایدئولوژی به بقای خود ادامه دهد می‌بایست با غرب و تمام آرمانهای آن مبارزه کنند. تمام ارزشهایی که ما در جهان آزاد امروز آنها را به رسمیت میشناسیم از جمله، دموکراسی، حقوق بشر و غیره، به مانند یک زهر است و آنها نمیتواند با آن همزیستی داشته باشند ، هدف آنها نابودی غرب است و به هر طریقی که لازم باشد سلطه خود را تحمیل کنند، این کار را خواهند کرد. در حقیقت این دلیلی‌ است که آنها نیاز به سلاح اتمی‌ دارند. برای حفظ بقای خود. مثل این میماند که به رژیم بگویید، دیگر نفس نکشید. آنها به آن نیاز دارند. داشتن سلاح اتمی بخشی‌ از کل برنامه این رژیم است.به این ترتیب تأکید بر دیپلماسی یک اتلاف وقت بیش نیست 


مایک والتر: شما میگویید، هیچ چیزی تغییر نکرده است. آیا همین را در مورد سیاست آمریکا نیز باور دارید؟ منظور من این است که، به نظر می‌رسد که تحریم‌ها تلاشی است از طرف آمریکا برای تحت فشار گذاشتن رژیم. ولی‌ در طول زمان گویا تاثیر چندانی نداشته است. اگر پرزیدنت اوباما به شما بگوید؛ شاهزاده به من پندی بدهید، شما چه خواهید گفت؟ 

شاهزاده رضا پهلوی: اولین سخن من، نه تنها خطاب به دولت آمریکا بلکه خطاب به دولت‌های متعددی که آنها نیز حامی این مجموعه تحریم ‌های اقتصادی به منظور ایجاد فشار بر ایران میباشند، این است که؛ کلّ این فرضیه هم ناقص است. تمام هدف از این اعمال تحریم ها به این منظور نبوده که منجر به تغییر رژیم در ایران شوند بلکه می‌خواستند باعث تغییر رویه و رفتار رژیم شوند. و باز برمیگردد به نظریه قبلی من. شما توقع رفتار منطقی از این رژیم دارید. آنها هرگز چنین نخواهند کرد! بنابر این، تنها تأثیری که تحریمها با خود به همراه داشته، اگر در هدف نها‌یی می‌بایست به منظور تغییر رویه رژیم باشند، که چنین نخواهد شد، در نهایت به مردم زیان میرساند.


مایک والتر: شما نسبت به پرزیدنت اوباما ابراز نا امیدی کردید، از طرفی‌ برخی انتقاداتی داشته اند که سیاست ایشان نسبت به ایران خصمانه و غیر دموکراتیک است، شما دارید سرتکان را به نشان مخالفت با این گفته من تکان می‌دهید، آیا اعتقاد دارید که این تعبیر اشتباهی از سیاست های ایشان بوده است ؟ 

شاهزاده رضا پهلوی: ببینید، نخست بایستی درک کرد که منظور ما از فشار یا برخورد خصمانه و زورگویانه چیست؟ برخورد خصمانه لزوما به معنای جنگ افروز بودن نیست. ولی‌ دیپلماسی نرم هم کارساز نبوده است. پرزیدنت اوباما فقط به این منظور که ثابت کند با پرزیدنت بوش فرق دارد، به خصوص پس از پیامد یازده سپتامبر و آنچه که در افغانستان رخ داد و یا در عراق، می‌گوید: من متفاوت هستم، من پیام میفرستم، آمریکا با اسلام سر جنگ ندارد و غیره و همچنین تور سفرجهانی ایشان به جوامع مسلمان و در گیری و سر و کله زدن های نا تمام با رژیم ایران. 

خب، بیایید نوار را به چهار سال به عقب برگردانیم و فراموش نکنیم چه اتفاقی‌ در انتخابات ناکام و مفتحضانه سال ۲۰۰۹ رخ داد. باز هم تکرار می‌کنم اگر این مسیر عقلانی را دنبال کنیم این همان سیاست قدیمی هست که دوباره به همان شیوه قصد برخورد با مشکلات را دارد. نام اداره امور تغییر کرده ولی‌ سیاست به نظر می آید هنوز همان باشد. اگر درست به خاطرم باشد، آلبرت اینشتین یک بار گفته بود؛ نمی‌توان همیشه کار یکسان انجام داد و انتظار نتیجه متفاوت داشت، این خود به مفهوم دیوانگیست. ما کار مشابه ای رو داریم تکرار میکنیم و انتظار حاصل متفاوتی را داریم 

مایک والتر: شما از " ما " صحبت می‌کنید که نشانه‌ احساس خویشاوندی شماست نسبت به مردم ایران، و شما خواستار تغییر رژیم هستید، فکر می‌کنید نقطه سقوط کجا خواهد بود. چه چیزی باعث آن خواهد شد؟


شاهزاده رضا پهلوی: ببینید، همانطور که تیک تیک ساعت در حال هشدار دادن به ما هست که فرصت ما دارد به پایان میرسد، سیاست کنونی در قبال ایران شکست خورده است، ما نمیتوانیم جهشی از دیپلماسی شکست خورده به حمله نظامی علیه ایران داشته باشیم. خواه این پیشقدمی اسرائیل یا پیشقدمی هر کشور دیگری که می‌خواهد باشد، زیرا این شیوه از هر جهت یک باخت حساب میشود. این مشکل را حل نخواهد کرد. 

راه بهتر و کم هزینه تر و به مراتب مشروع تر‌ برای به دست آوردن تغییر این است که این تغییر به دست مردم ایران صورت بگیرد به طریق کمک رساندن مستقیم به آنها. تا بتوانند حرکتی‌ را به راه بیاندازند که در نهیات بتواند رژیم را فلج کنند و باعث سقوط آن شود. از طریق غیر خشونت آمیز، نافرمانی های مدنی، ولی‌ با دقت سازماندهی، تهیه، رهبری و تحت حمایت جامعه بین‌المللی قرار گرفته شده باشد.
حسابش را خود شما بکنید، این هزینه کمتری خواهد داشت، این سناریو نبرد و جنگ با خود به همراه نمی‌‌آورد، تهدیدی برای بر هم زدن ثبات در منطقه هم نخواهد بود و از همه اینها مهمتر این است که نتیجه آن این خواهد بود که با یک نشانه گیری، چندین مشکل حل خواهد شد. از جمله ؛ مشکل منع و گسترش سلاح اتمی‌، مشکلی‌ که با تروریسم و رادیکالیسم داریم، روند صلح بین اسرائیلیها و فلسطینیها و بسیار نکات دیگری که در نهایت منطقه ما را به آرامش و ثبات برمیگردانند، ولی این اراده باید موجود باشد. به نظر من اگر این تصمیم، که هنوز باید گرفته شود، اگر به موقع باشد میتواند جلوی سناریو جنگ را بگیرد. ولی‌ این پنجره (روزنه امید) تنگ است به همین دلیل اقدام باید الان صورت بگیرد. 

مایک والتر: همانطور که می‌دانید من شانس این را داشتم که با شما قبل از مصاحبه صحبتی‌ مختصر داشته باشم و از شما نظرتان را در مورد انتخابات پرسیدم و شما گفتید، کدام "انتخابات " ؟ شما نظر مثبتی در این مورد ندارید ولی آیا پیشبینی‌ خاصی و یا نظری در این رابطه دارید ؟ 


شاهزاده رضا پهلوی: این توهین آمیز خواهد بود که این چنین فرایند مسخره را انتخابات بنامیم به آن مفهوم کلمه که در هر کشور دموکراتیک از آن سخن به میان می آید به عنوان مثال همواره بر این منوال بوده که رژیم یک کاندیدای از قبل تعیین شده را به نمایش گذاشته و سعی‌ کرده با افکار مردم بازی کند و از این طریق به عمر خود بی‌ افزاید. کسی‌ این را دیگر جدی نمی‌گیرد و یا به آن مشروعیت نمیدهد. در اصل مردم نا امید شده اند. چرا که نمیتوانند از پس این رژیم به آسانی بر آیند آن هم به دلیل سرکوب‌های شدید. از طرف دیگری یک حمایت جدی هم برای به دست آوردن تغییر هم نمی‌بینند. تملق و ادعاهای زیاد از اینجا و آنجا میشنوند که ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. چه از زبان پرزیدنت آمریکا یا هر رهبر جهانی‌ دیگری ولی‌ در حقیقت شما به مذاکرات فقط با این رژیم و نمایندگانش ادامه می‌دهید. و هیچ دیالوگ واقعی‌ و یا حمایتی از سوی شما برای نیروهای اصلی‌ کشور که دمکرات و صلح دوست هستند و بخش عظیمی‌ از مردم ایران را هم نمایندگی‌ میکنند وجود ندارد.  

مایک والتر: می‌دانید وقتی به شما نگاه می‌کنم، شباهتی در صورتتان از چهره پدرتان میبینم، واضح هست که شباهت قابل توجهی‌ میان چهره شما و پدرتون وجود داره، شما یک نوجوان بودید وقتی او از قدرت بر کنار شد،اگر راهی‌ میبود که میتوانستیم زمان را به عقب برگردانیم و به زمان گذشته برویم و می‌توانستیم به او پندی بدهیم، با دانسته‌های که شما امروز کسب کرده اید، به پدرتان در مورد رهبری و شیوه او چه میگفتید؟ فکر می‌کنید میشد کاری کرد که تاریخ را تغییر داد؟ 


شاهزاده رضا پهلوی: شاید ها ، می‌توانست ها و می‌بایست ها، (اگر و مگر ها هستند) من اینگونه نگاهی به شرایط نداره. من به شخصه کسی‌ هستم که به جلو حرکت می‌کند. من خودم را مشغول این مساله نمیکنم که در گذشته چه اتفاقی‌ افتاده. البته چرا و چگونه آن را تحلیل می‌کنم که چرا چنین اتفاقی افتاد ولی‌ خودم را درگیر آن نمیکنم. من فکر می‌کنم مقصود این باید باشد که حال چه باید کرد؟ الان کجا هستیم و کجا میخواهیم برویم؟ 

این به طور اساسی‌ یعنی دور اندیشی. وقتی‌ شما به پدران بنیانگذار آمریکا نگاه میکنید که پایه و اساس آمریکای امروزی را بنا نهادند که شاهد آن هستیم، امروز که به آنها فکر می‌کنید، از نحوه برسی عمیقی که انجام دادند شگفت زده میشوید و با خودتان میگویید خدای من چقدر پیشنگری و دور اندیشی در فرایند تاسیس این نهاد وجود داشته است و اما باز هم این دور اندیشی ابتدایی بایستی حاصل عبرت گرفتن از چیز دیگری بوده باشد.

اروپای قدیم و تمام درسی‌ که از فلسفه‌ و ایدولوژی آنها گرفته شد در نهایت منجر شد به اعلام استقلال کشورامریکا که باز منجر شد به تهیه ماده و بند هایی که در نتیجه آمریکای امروزی که شاهدش هستیم را فرم دادند، حال هر کشوری میتواند مجموعه تاریخی‌ خود و منابع خود را داشته باشد ولی‌ هدف باید همیشه در به جلو حرکت کردن باشد. از گذشته درس بگیر و به جلو حرکت کن. این به نظر من بدیهی‌‌ترین درس است. امروز در این دنیای ارتباطات شما میتوانید به میلیون‌ها انسان به طور آنی‌ برسید بر عکس آن چیزی که ۲۰۰ سال پیش یا حتی ۵۰ سال پیش در ایران ممکن بود. 

مایک والتر: حال که صحبت از حرکت به جلو شد، شاهزاده رضا، شوربختانه ما هم بایستی چنین کنیم و وقت این گفتگو تمام است. سپاسگزارم برای حضور در این برنامه 

شاهزاده رضا پهلوی: من هم سپاسگزارم از فرصتی که به من دادید