برایِ دیدنِ تارنمایِ شورایِ ملی‌ ایران و حمایت از منشورِ پیشنهادی در صورتِ تمایل، خواهشاً رویِ تصویرِ بالا کلیک کنید

۱۳۹۱ تیر ۱۶, جمعه

برج میلاد تنها بخش کوچکی از طرح عظیم شهستان پهلوی


در کنار مغلطه ها و سطحی نگری هایی که در بررسی آزادیهای سیاسی در دوران پهلوی از برخی افراد در برخی رسانه ها شنیده میشود، همچنین شنیده میشود که؛ "اگر به سازندگی مملکت و جاده کشی باشد، جمهوری اسلامی هم از این کارها میکند.."!!!

پاسخ آنها اینجاست؛

برج میلاد تنها یک قسمت از طرحی بزرگ به نام «شهستان پهلوی» بود... این مطلب را حتما خوانده و به اشتراک بگذارید.

«شهستان پهلوی» نام یک مجموعه بزرگ شهری بود که طرح اجرای آن در زمان محمدرضا شاه پهلوی ریخته ‌شد ولی با رخ دادن شورش ۵۷ این طرح هیچ‌گاه اجرا نشد. ساخت بخشی از این طرح که برج مخابراتی آن بود دو دهه پس از شورش ۵۷ با نام جدید برج میلاد آغاز شد و در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید. «شهستان پهلوی» قرار بود در تپه‌های عباس‌آباد تهران ساخته شود، و پس از ساخت می‌توانست به نخستین مجموعه در نوع خود در خاورمیانه و بزرگ‌ترین در آسیا تبدیل شود. این مجموعه با میدان بزرگ «شاه و ملت»، کاربری‌های متعدد سیاسی، اداری، خدماتی، اجتماعی و فرهنگی، جایگاهی برای تالارهای موسیقی، تماشاخانه‌ها، مرکز تجارت جهانی، فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو، و پروژه‌ای برای نمایش توانایی‌ها و دستاوردهای نوین کشور و ساختن چهره‌ای جهانی از پایتخت باشد.

در طرح جامع سال ۱۳۴۸ ایجاد محله جدیدی برای امور اداری، سیاسی و بین‌المللی در تپه‌های عباس‌آباد پیش‌بینی شده بود و در اواخر سال ۱۳۵۳ با ترقی قیمت نفت امکان تامین منابع مالی پروژه‌های عمرانی برای دولت فراهم شد. پیش‌بینی شده بود که بناهایی برای دستگاه‌های اداری کشوری، شهرداری، فعالیت‌های فرهنگی، تجاری و پذیرایی اختصاص یابد. میدان مرکزی وسیع شاه و ملت از میدان شاه در اصفهان و میدان سرخ در مسکو وسیع‌تر بود و به برگزاری مراسم بزرگ ملی اختصاص داشت. فضاهای عمومی باز، پارک‌ها و باغ‌ها و راه‌های ارتباطی این فضای باشکوه را به خود اختصاص می‌دادند.

در سال ۱۳۵۷ خورشیدی ساختمان نخستین تونل متروی تهران نیز در منطقه "شهستان پهلوی" آغاز و انجام شد. این بخش از خط یک قرار بود دارای چهار ایستگاه در منطقه "شهستان پهلوی" باشد که ایستگاه اول آن در زیر بلوار شهبانو فرح، ایستگاه دوم در زیر میدان انقلاب، ایستگاه سوم در زیر بلوار داریوش بزرگ و ایستگاه چهارم در زیر بلوار محمدرضا شاه احداث می‌شد. پس از سال ۵۷ بخش عمده‌ای از این زمینها که از جنوب به خیابان شهید بهشتی، از غرب به بزرگراه مدرس، از شرق به جلفا و داوودیه و از شمال به میرداماد - حقانی ختم می‌شد، به فضای سبز و قسمتی نیز به مصلی تبدیل شد.

شوربختانه امروز به جای مجموعه "شهستان پهلوی"، آن مسجد بلا استفاده و هزینه ساز مصلا قرار دارد که پس گذشت ۳۰ سال معماری ناقص آن هنوز به پایان نرسیده است.

برگرفته شده از دانشنامه ویکی پدیا (به اینجا رجوع شود


همچنین میتوانید رجوع کنید به ( مدرنیته با تأخیر ) از رادیو زمانه


و منبعی دیگر از این مطلب (اینجا)




شهستان پهلوی